Wednesday, March 03, 2010

Salam nukilan nUriL-FaTeH



Sudah agak lama rasanya saya tidak menulis dalam blog saya ini. Agak kekok juga apabila mula menulis kembali. Kebanyakan artikel-artikel yang saya postkan adalah artikel yang saya copy paste dari blog sahabat-sahabat karib saya. Namun, tidak selamanya saya mesti mengambil artikel orang lain. Menulis juga merupakan satu jalan dakwah. Perubahan mesti dilakukan walaupun secara perlahan-perlahan.

Hidup ini memang sentiasa kena ada perubahan. Selalu kita sebut dan dengar “Hari ini lebih baik dari semalam”. Perubahan perlu berlaku setiap saat dan waktu. Orang mukmin tidak akan berjaya seandainya gagal untuk memperbaiki amal ibadatnya. Amalan juga memerlukan perubahan. Perubahan yang menambahkan mutu ibadat, bukan perubahan yang melesukan ibadat. Ibadat yang lesu akan merencatkan gerakkerja. Jika amalan lesu, jiwa akan lesu. Jiwa seorang pendakwah tidak boleh lesu. Rencana dan perjuangan akan terbantut dan mundur.

Tarbiyyah itu sifatnya memaksa. Dalam melakukan perubahan, diri terpaksa dipaksa untuk berubah. Perubahan memerlukan pengorbanan. Dan pengorbanan memerlukan kerelaan dan keredhaan. Dan mencapai keredhaan Allah adalah puncak segala-segalanya.

Salam wasilah meneruskan perjuangan. Semoga diri ini tetap istiqamah dalam perjuangan menegakkan agama Allah di dalam diri dan masyarakat. Semoga ‘Tinta Pendakwah Muda’ ini sentiasa menjadi medan muhasabah kepada insan bergelar NuriL-FateH..insyaAllah

No comments: