Thursday, March 04, 2010

Saat bermulanya nUriL-FaTeH


Mungkin kebanyakan sahabat tertanya-tanya, kenapa dinamakan blog ini nurilfateh? Bukankah pemilik blog ini bernama Nursyabri? Adakah nurilfateh ini terdiri dari gabungan nama 2 orang, nuril dan fateh? Mungkin ada yang bertanya dan mungkin tiada. Namun, disini penulis ingin membuat pencerahan berkenaan nama nurilfateh..

Bermulanya penulis menulis blog apabila mendapat arahan pimpinan ISEUMS iaitu saudara Nadir an-Nuri. Saudara Nadir merupakan Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP 0708 ketika itu dan merangkap Pengerusi ISEUMS.

Dalam berfikir untuk membuat blog, semestinya memerlukan satu nama yang melambangkan blog kita tersebut.

Inspirasi menamakan blog ini NURILFATEH adalah berdasarkan blog sifu saya sendiri, iaitu sdra. Nadir tersebut. Beliau menamakan blog beliau ‘nurilhakim’. Saya tidak pasti daripada mana beliau mendapat idea menggunakan nama ‘nurilhakim’ tersebut. Pada andaian saya, “nuril” itu adalah dari nama beliau sendiri iaitu “an-Nuri” dan “hakim” itu dari nama Luqmanul Hakim (mungkin beliau amat meminati Luqmanul Hakim).

Dari situlah saya mendapat idea untuk menamakan blog saya. Saya meletakkan “nuril” kerana pada nama saya terdapat kata nama “nur” dan “fateh” itu saya ambil dari nama Sultan Muhammad al-Fateh, seorang pemimpin dan khalifah agung yang amat-amat saya sanjungi. Daripada kata “nur” dan “al-fateh” maka terciptalah nUriL-FaTeH.

Semoga Nursyabri mampu mencontohi Sultan Muhammad al-Fateh walaupun hanya secebis zarah sekalipun. InsyaAllah..

No comments: