Tuesday, September 16, 2008

Minyak oh Minyak..bila la kau nak turun..

“Assalamualaikum Syubra… Kenapa dengan motor kamu tu?” tanya Syabri..

“Aduhai Syabri, motor aku ni habis minyak la…aku lupa nk pi isi la kelmarin… Susah la macamni.. Malas betul la nak beratur tunggu bas gi kelas ni”

“Laa kamu ni Syubra… UMS kan dah sediakan bas, naik bas je la”

“Memang la ada bas cik abang Syabri ooi… Tapi tu mu try tengok… Panjang giler orang beratur tu!!! Bas ni, kadang-kadang ada, kadang-kadang takde…kadang-kadang cepat datang…kadang-kadang lambat..baik aku gi dengan motor je”

“Mu nak gi dengan motor macamne, kan minyak motor mu habis?”

“Ala…nanti aku sedut minyak dari motor Pawe la…dia bagi punya la… hehe”

“Emp… takpe la macamtu... Wei Syubra, aku dengar harga minyak dunia dah turun dah… Banyak giler pulak tu yang turun… Skrg ni dah AS$95 dolar setong…”

“Ye Syabri…memang harga minyak dah turun dah pun…berminggu-minggu dah… Tapi harga minyak di Malaysia ni tak reti-reti nak turun…tetap je mahal…huhu… Aku pelik la kenapa”

“Ye la kan... Dulu masa harga minyak naik sampai AS$125 – AS$135 setong, kerajaan kita add-hock naikkan harga minyak sebanyak 78 sen… Tapi sekarang ni minyak dah turun, tapi bukannya nak turunkan secara add-hock jugak pun… Cuma masa pilihanraya Permatang Pauh haritu je, turun 15 sen…tu pun sebab desakan pengundi kawasan tu”

“Mu ni gak Syabri, biasa la tu...politik kan..kita ni mahasiswa je…takde kuasa pun nak turunkan harga minyak… Tengok aku ni, duit PTPTN aku pun dah nak habis dah…bukannya aku buat apa pun…buat beli minyak motor je…dah la minyak mahal… Kesian kat aku tau”

“Sabar je la kan… Nanti turun la jugak harga minyak tu… lebih-lebih lagi esok 16 September dah..banyak benda nak turun kan…”

“Ye tak ye jugak kan… Takpe la, tu Pawe dah mari dah tu…aku nak amik minyak motor sikit dari motor dia… k la... Assalamualaikum Syabri”

“Waalaikumussalam Syubra”



1 comment:

komuniti kkip said...

hahaha..janji tunaikan tanggungjawabmu sebagai mpp ya